The Pharmaceutical Injury Panel

Information in English on The Pharmaceutical Injury Panel can be found here. If you would like more information in English, please contact us.  

Våg

 

About us

The Pharmaceutical Injury Panel issues advisory opinions on matters concerning compensation from the Pharmaceutical Insurance and promotes uniform and fair application of the provisions of the insurance.

The Panel consists of a chairman, two members representing patients´ interests, two medical experts, one specialist on personal injury claims adjustment and one other member.  The members are appointed by the Government except for the two last-mentioned members, who are appointed by the Swedish Pharmaceutical Insurance.

Review by the Panel is free of charge and subject to professional confidentiality.

Your claim

A claim of a drug-related injury is submitted to Svenska Läkemedelsförsäkringen AB (the insurance company). If you are not satisfied with the decision of the insurance company you can request that your claim be reviewed by the Pharmaceutical Injury Panel. A request for review of a claim is made to the insurance company. The insurance company then compiles a memorandum summarizing the claim and encloses the documents on which the decision was based. You may read the memorandum before it is sent to the Panel. If you want to make additions you must send the documents to the insurance company, which will decide if the material affects the company´s decision before the case is sent to the Panel.

Your claim is received by the Panel´s office

When your claim has been received by the Pharmaceutical Injury Panel´s office you will receive a letter of confirmation from us with information about your claim number and the name of the lawyer who will present your claim to the Panel. If you have not received any confirmation the claim is probably still with the insurance company that is preparing the memorandum that will be sent to the Panel.

The claim is processed by the Panel

Your claim will be dealt with at a meeting of the Pharmaceutical Injury Panel. Before the meeting the Panel members receive all the documents and read about your claim. The documents are the memorandum with attachments and any additions from you. At the meeting a lawyer from the Panel´s office presents your claim to the Panel. The members of the Panel then discuss your claim and come to a decision.

The Panel´s opinion

The Panel´s decision is formulated in an opinion that is signed by the chairman and the reporting lawyer. The opinion is then sent to the insurance company.

The opinion of the Panel is advisory. This means that the insurance company is not obliged to comply with the opinion but this is almost always what happens.

After the Pharmaceutical Injury Panel has issued its opinion the insurance company will make a decision on your claim. The insurance company will send the Panel´s opinion to you together with its decision. You will also receive information on what you can do if you are not satisfied with the company´s new decision. If you have questions about the procedure, contact the insurance company.

Contact

Telephone:
+46 8 522 787 48

Email: info@lakemedelsskadenamnden.se

Address:
Läkemedelsskadenämnden (The Pharmaceutical Injury Panel)
P O Box 24127
SE104 51 STOCKHOLM
Sweden

Den här hemsidan använder cookies

Visa detaljer

Här är en lista på de cookies som används på Läkemedelsskadenämndens hemsida. I listan kan du läsa mer om syftet med våra cookies och hur de fungerar.

Namn Syfte Beskrivning Ansvarig Kategori Utgår
_cfduid Samlar data för att identifiera säker webbtrafik. Används för att samla data och analysera. Lagrar ingen personlig information. Används för att identifiera betrodd webbtrafik. Cloudflare Nödvändiga 12 månader
ARRAffinity Samlar data för att inte förlora innehåll som användare angett när t.ex. anslutningen till internet tappas. Används för att hjälpa användare som behöver stanna inom en specifik instans av en webb app eller webbsida i Azure. Sparar data även om användaren kort tappar internetanslutning så att man kan fortsätta med t.ex. formuläret när anslutningen återupptas. Azure Nödvändiga Slutet på sessionen (ca 20 minuter)
AcceptedCookies LMSN Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor Bestämmer om cookie-rutan ska visas PFF Service AB Nödvändiga 30 dagar
PerformanceCookiesAccepted LMSN Bestämmer vilka prestandakakor som får sparas Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor gällande prestanda PFF Service AB Nödvändiga 30 dagar
StatisticsCookiesAccepted LMSN Bestämmer vilka statistikkakor som får sparas Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor gällande statistik PFF Service AB Nödvändiga 30 dagar
ASP.NET_SessionId Samlar data för att hålla reda på all information som lagras för sessionen. Används av webbservern för webbplatsens funktionalitet. Ingen personlig information lagras. Skapar upp ett unikt sessions-id som samlar data om all information för denna session. Informationen lagras på webbservern och identifieras genom en GUID (Globally unique identifier) och denna GUID sparas i kakan. Kakan är nödvändig för en webbsida att fungera korrekt. Microsoft.NET Nödvändiga Slutet på sessionen (ca 20 minuter)
ai_session Samlar statistiska data för Azures molnplattform som används för att ge användaren en bättre användarupplevelse. Används för att samla statistiska data och telemetri-information för applikationer som byggts i Azures molnplattform. Kakan är en unik, anonym sessionsidentifierare. Azure Nödvändiga 30 minuter
AI_buffer Samlar statistiska data för Azures molnplattform som används för att ge användaren en bättre användarupplevelse. Används för att samla statistiska data och telemetri-information för applikationer som byggts i Azures molnplattform. Kakan är en unik, anonym sessionsidentifierare. Azure Nödvändiga 30 minuter
AI_SentBuffer Samlar in nödvändiga data för att kunna bibehålla webbsidans tillstånd och status Används för att kunna skicka nödvändiga data om tillstånd och status på webbsidan och servern till Azure Azure Nödvändiga 24 timmar
TiPMix Förbättrar prestandan för användare genom spårhanteringen i Azure Innehåller antalet procent för det spår i Azure som just nu används. Spår i Azure möjliggör att man kan ha flera versioner av samma webbsida. Är procentsatsen under 50% så hanteras requests av det nya spåret i Azure, resten hanteras av produktionsmiljön Azure Nödvändiga Slutet på sessionen
x-ms-routing-name Förbättrar prestandan för användare genom spårning av serverklustret Används för att registrera vilket serverkluster som användaren tillhör för att kunna förhöja användarupplevelsen Azure Nödvändiga 24 timmar
.ASPXROLES Begränsa användare som inte har rättigheter att se valda sidor eller utföra specifika aktioner Används för att definiera vilka roller/rättigheter som en användare har, vilket i sin tur påverkar vad för aktioner som användaren kan utföra samt vilka sidor de kan se. Associerad med EPiServers CMS och tillsätts när en användare loggar in i en skyddad del av webbsidan EpiServer Nödvändiga Slutet på sessionen
.EPiServerLogin Identifierar autentiserade användare Används i Episerver CMS för att identifiera autentiserade användare, påverkar endast redaktörer. Kakan sätts när en redaktör loggar in EpiServer Nödvändiga Slutet på sessionen
epihash Delar skyddade data med användaren Används för att dela skyddade data med användaren utan att användaren behöver logga in. ”Hashing” betyder att den personliga informationen som lagras inte kan associeras med en specifik individ utan ytterligare information EpiServer Nödvändiga Slutet på sessionen
_epiXSRF Samlar data för att skydda användare mot CSRF-attacker Används av EPiServer för att skydda användaren mot cross-site request forgery (CSRF). CSRF tillåter att man skickar data från en domän till en annan utan auktorisering från användaren, istället sker auktorisering i webbläsaren genom denna kaka. Påverkar endast redaktörer EpiServer Nödvändiga Slutet på sessionen
_gat Begränsar antalet förfrågningar mot Doubleclick.net Sparar ingen information, används endast för att begränsa antalet förfrågningar som behöver göras till Doubleclick.net Google Prestanda 1 minut
_ga Samlar data som särskiljer användare. Google analytics, används för att särskilja besökare. Google Statistik 24 månader
_gid Samlar data som särskiljer användare. Google analytics, används för att särskilja besökare Google Statistik 24 timmar
collect Begränsar antalet förfrågningar mot Doubleclick.net Sparar ingen information, används endast för att begränsa antalet förfrågningar som behöver göras till Doubleclick.net Google Statistik Slutet på sessionen